Publiczne wypowiedzi o tym, że „klasyczna literatura rosyjska wzmacniała narracje imperialne i znieczulała Zachód na rosyjskie zbrodnie” ✒️ Stanisława Sierakowskiego, Siergieja Żadana czy Oksany Zabużko dały mi powód do zadumy 🤔.

W obliczu wojny 🕊️ rosyjska literatura i sztuka klasyczna znalazły się w sytuacji paradoksalnej. Z jednej strony stanowią uniwersalne dziedzictwo 🌍. Wielkie dzieła Puszkina, Dostojewskiego, Tołstoja, Czechowa czy Czajkowskiego są nierozerwalną częścią kultury nie tylko rosyjskiej, ale i światowej. Z drugiej strony ich pochodzenie i związki z rosyjską tożsamością narodową sprawiają, że obecnie są one często postrzegane przez pryzmat polityki Kremla 🏛️ i imperialnej przeszłości Rosji ⚔️.

Wielu odbiorców, szczególnie na Zachodzie 🌐, zadaje pytanie: czy możliwe jest oddzielenie kultury rosyjskiej od agresywnej polityki państwa rosyjskiego? 🤷‍♂️ Czy powinniśmy dziś słuchać Czajkowskiego 🎼 i czytać Tołstoja 📖 tak, jak wcześniej, bez kontekstu wojny? Niektórzy uważają, że kontynuowanie promocji rosyjskiego dziedzictwa kulturowego może sprzyjać narracji o „wielkości Rosji” 🏰, inni – że rezygnacja z tych dzieł byłaby odrzuceniem wartości humanistycznych, które one niosą ❤️.

W rzeczywistości to właśnie literatura i sztuka rosyjska nierzadko stanowią głos sprzeciwu wobec przemocy i zniewolenia ✊. Dzieła takich autorów jak Sołżenicyn, Achmatowa czy Mandelsztam dokumentują cierpienie 😢, opresję 🔗 i walkę jednostki z totalitarnym systemem. Ich przesłanie staje się dziś wyjątkowo aktualne – jako świadectwo, ostrzeżenie ⚠️, ale i jako apel o człowieczeństwo 🌱.

Obecna wojna zmusza do ponownego odczytania klasyki rosyjskiej nie po to, by ją wykluczyć ❌, ale by głębiej zrozumieć jej wielowymiarowość i historyczne uwarunkowania 📚. Dziedzictwo kulturowe Rosji nie powinno być narzędziem propagandy 📢. Może jednak pozostać przestrzenią dialogu 💬, krytycznej refleksji 🧠 i uniwersalnego przesłania w obronie godności człowieka 🕯️.

Dostojewski był rosyjskim patriotą i konserwatystą 🧓. W swoich pismach publicystycznych (szczególnie w "Dzienniku pisarza") wypowiadał się niechętnie o polskich aspiracjach niepodległościowych 🇵🇱. Krytykował powstania narodowe (szczególnie styczniowe z 1863 roku) i uważał, że Polska powinna uznać duchową i polityczną zwierzchność Rosji. Twierdził też, że Polacy nienawidzą Rosjan i nie potrafią wybaczyć im rozbiorów 😠. Jednak nikt nie kwestionował wielkości "Zbrodni i kary", "Braci Karamazow" czy "Idioty" 🌟.

Gogol w "Tarasie Bulbie" przedstawia Polaków jako wrogów Kozaków i prawosławia, często okrutnych i bezbożnych ⚔️⛪. Gogol nie tyle „nie lubił” Polaków, ile tworzył silnie nacechowane emocjonalnie wizje zgodne z historycznymi mitami i religijnym podziałem.

Siergiej Jesienin w jednym z listów pisał o Polakach jako o „kłótliwym, fałszywym narodzie” 😒.

Jeśli chodzi o sztukę, to tu napięcia są też niemałe 🎭, szczególnie wobec kompozytorów uważanych za „symbole rosyjskiego ducha”. Na przykład Piotr Czajkowski 🎻. Pojawiają się głosy, by go tymczasowo „wyciszyć” (przez np. odwoływanie koncertów po 2022 r.). Rimski-Korsakow, Musorgski, Strawiński, Prokofiew, Szostakowicz są nadal powszechnie grani, chociaż niektórzy organizatorzy wydarzeń w Europie chwilowo wycofywali ich utwory w geście solidarności z Ukrainą 🇺🇦.

Co ciekawe, grupa baletowa Ukrainian Classical Ballet wyrusza w tym roku w trasę po Polsce, a w programie ma… Dziadka do orzechów! 🩰

W tej napiętej rzeczywistości literatura i sztuka rosyjska nie są już tylko przestrzenią estetyczną. Stały się polem walki o pamięć 🧩, tożsamość 👥 i prawo do własnej narracji historycznej 🕰️ w świecie zranionym przez imperialne ambicje Rosji. A kultura powinna łączyć, nie dzielić 🤝.

Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, potrzebujemy umiejętności rozróżniania między dziedzictwem a doktryną, między głosem jednostki a głosem władzy 🗣️. Rosyjska literatura i sztuka nie są monolitem. To złożona mozaika sprzecznych narracji, tragicznych losów i uniwersalnych wartości. Odrzucając je w całości, ryzykujemy utratę czegoś więcej niż tylko estetycznego doświadczenia. Ryzykujemy utratę przestrzeni, w której przez wieki rozbrzmiewały pytania o wolność, odpowiedzialność i człowieczeństwo 💭. Dlatego nie chodzi o to, by milczeć wobec trudnej prawdy, ale by mówić, głośno, uczciwie i świadomie, również za pomocą sztuki 🎨.

__________________________________________

Публичные заявления Станислава Сераковского, Сергея Жадана и Оксаны Забужко о том, что «классическая русская литература укрепляла имперские нарративы и делала Запад безразличным к российским преступлениям» ✒️, заставили меня задуматься 🤔.

В условиях войны 🕊️ русская литература и классическое искусство оказались в парадоксальной ситуации. С одной стороны, это универсальное наследие 🌍 — великие произведения Пушкина, Достоевского, Толстого, Чехова или Чайковского являются неотъемлемой частью не только русской, но и мировой культуры. С другой стороны, их происхождение и связь с русской национальной идентичностью приводят к тому, что сегодня они часто воспринимаются сквозь призму кремлевской политики 🏛️ и имперского прошлого России ⚔️.

Многие читатели, особенно на Западе 🌐, задаются вопросом: возможно ли отделить русскую культуру от агрессивной политики российского государства? 🤷‍♂️ Должны ли мы сегодня слушать Чайковского 🎼 и читать Толстого 📖 как раньше, не учитывая контекста войны? Одни считают, что продвижение русского культурного наследия может способствовать нарративу о «великой России» 🏰, другие, что отказ от этих произведений означал бы отвержение гуманистических ценностей, которые они несут ❤️.

На самом деле именно русская литература и искусство нередко становятся голосом протеста против насилия и угнетения ✊. Произведения таких авторов, как Солженицын, Ахматова или Мандельштам, документируют страдание 😢, репрессии 🔗 и борьбу личности с тоталитарной системой. Их послание сегодня становится особенно актуальным — как свидетельство, предостережение ⚠️, но и как призыв к человечности 🌱.

Современная война заставляет заново прочитать русскую классику, не для того, чтобы исключить ее ❌, а глубже понять ее многогранность и исторические условия 📚. Культурное наследие России не должно быть инструментом пропаганды 📢. Однако оно может остаться пространством для диалога 💬, критического осмысления 🧠 и универсального послания в защиту человеческого достоинства 🕯️.

Достоевский был русским патриотом и консерватором 🧓. В своих публицистических текстах (особенно в «Дневнике писателя») он высказывался негативно о польских стремлениях к независимости 🇵🇱. Он критиковал национальные восстания (в особенности Январское восстание 1863 года) и считал, что Польша должна признать духовное и политическое верховенство России. Он также утверждал, что поляки ненавидят русских и не могут простить им разделов 😠. Однако никто не ставил под сомнение величие «Преступления и наказания», «Братьев Карамазовых» или «Идиота» 🌟.

Гоголь в «Тарасе Бульбе» изображает поляков врагами казаков и православия, часто жестокими и безбожными ⚔️⛪. Гоголь не столько «не любил» поляков, сколько создавал эмоционально насыщенные образы, соответствующие историческим мифам и религиозному делению.

Сергей Есенин в одном из писем вспоминал поляков с неприязнью, называя их «склочным, фальшивым народом» 😒.

Что касается искусства, здесь напряженность тоже велика 🎭 — особенно в отношении композиторов, считающихся «символами русского духа». Допустим, Петр Чайковский 🎻. Появляются призывы временно «приглушить» его творчество (напр. отмена концертов после 2022 года). Римский-Корсаков, Мусоргский, Стравинский, Прокофьев, Шостакович по-прежнему часто исполняются, хотя некоторые организаторы мероприятий в Европе временно исключали их произведения в знак солидарности с Украиной 🇺🇦.

Любопытно, что украинская балетная труппа Ukrainian Classical Ballet в этом году отправляется на гастроли по Польше, а в программе — «Щелкунчик»! 🩰

В этой напряженной реальности русская литература и искусство уже не являются просто эстетическим пространством. Они стали полем борьбы за память 🧩, идентичность 👥 и право на собственный исторический нарратив 🕰️ в мире, травмированном имперскими амбициями России. А культура должна объединять, не разделять 🤝.

Сегодня, как никогда ранее, нам необходимо уметь различать между наследием и доктриной, между голосом личности и голосом власти 🗣️. Русская литература и искусство — не монолит. Это сложная мозаика противоречивых нарративов, трагических судеб и универсальных ценностей. Отвергая их целиком, мы рискуем потерять нечто большее, чем просто эстетический опыт. Мы рискуем утратить пространство, где на протяжении веков звучали вопросы о свободе, ответственности и человечности 💭. Поэтому речь не о том, чтобы молчать перед трудной правдой, а о том, чтобы говорить, громко, честно и осознанно, в том числе языком искусства 🎨.